11 Nisan 2013 Perşembe

Çocukta Hayvan Sevgisi

Havalar ısınınca bol bol açık havaya çıkmaya başladık. Bu sayede Kerem çevrede börtü böcek incelemeye başladı. Karıncaları inceliyor, sonra üzerine basıyor. "Oğlum neden öyle yapıyorsun, canı acıyordur" diyorum. Cevap vermiyor. Uğurböceği çok bahçede önce bakıyor bakıyor sonra eline alıp daha yakından inceliyor. İncelerken böceğin ya kanadını kırıyor yahut ayağını. Geçen gün bahçede tırtıl gösterdim, baktı baktı tüğlü geldi heralde dokunmadı. Daha sonra bir salyangoz gördük, baktı baktı ona da dokunmadı. Sonra etrafa bakındı, bir çubuk gözüne kestirdi, gitti aldı. Salyangozu tutunduğu yerden çıkarmaya çalıştı. "Oğlum yapma canı yanar" diyorum devam ediyor. Gittim koluna bir çimdik attım, ağladı. "N'oldu?" dedim, "Canım acıdı" dedi. "İşte salyangozunda böyle canı acıyor" dedim, sustu. Bilmiyorum çocuk eğitiminde yaptığımın bir yeri var mı, empati yapsın istedim. Bahçede oyalandık, eve gitme vakti geldiğinde bana "Salyangoz n'olacak?" dedi. Anlamadım. "Bahçede üşür ama" deyince jeton düştü. "Orası salyangozun eviymiş merak etme" dedim. Sustu elimden tuttu...

Hayvanları incelerken öldürmek neyse de bazen bilerek gidiyor üzerine basıyor. Bilmiyor belki ama bu durum beni biraz düşündürüyor. Hayvan sevgisi eksik yada henüz çok küçük. Geçenlerde pet shopun önünden geçerken Kerem'e balık alalım, mutlu olur dedik. Onları beslerken sorumluluk alır, hareketlerini izler, onlarında bir yaşamı olduğunu fark eder belki. İlkin kedi gibi başlarından ayrılmadı :) İki tane balığı var, birinin adını gümüş diğerininkini  bakır koyduk. Eğer bu balıklara iyi bakarsak babamız büyük bir akvaryum alacağını söyledi, bakalım zaman ne gösterecek.
Okuduğum kadarıyla hayvan sevgisinin çocuğun ahlaki gelişimi için oldukça önemi bulunuyor. Çocuk ben merkezcilikten sıyrılıp, sorumluluk alıyor. Çocuğun hayvanı beslemesi, sevmesi, ona zarar vermemesi sadece hayvanlara karşı olumlu duygu beslemesi ile kalmıyor diğer varlıklarında kendisi kadar değerli olduğunu gösteriyor. Şiddete karşı eğilimin önüne geçiyor. 
Hayvanla kurulan bağ çocukta sosyal gelişimi olumlu yönde etkiliyor. Hayvanlarla kurulan bağ, arkadaşlık bağı kurmada yardımcı oluyor. Bir nevi tecrübe. 
Yalnız bir nokta varki çok önemli duruyor. Çocuklara hayvanın sadece alınıp satılan bir nesne gibi görmesini engellemek gerekiyor. Ona değer vermek, onu farklı bir canlı olarak benimsemekle başlıyor. 
Bu balıkların kedi, köpek kadar olmasa da Kerem'i biraz etkileyeceğini, bir şeyleri değiştireceğini düşünüyorum. Umarım düşündüklerim olur...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder