14 Haziran 2013 Cuma

Çocuk Eğitimi El Kitabı


"Çocuklarınızı daha iyi tanımakla işe başlayınız; Çünkü, onları hiç tanımıyorsunuz." (Rousseau)

Ne vakit çocuk yetiştirilmesi ve eğitilmesi üzerine bir kitap okusam "yetmiyor, daha fazla okumalıyım daha, daha çok"  diye geçiriyorum içimden. Okudukça "iyi bir insan" yetiştirmenin insan yetiştirmeden ne denli farklı olduğunu anlıyorum. Zor, çok zor bir süreç. Bilmesi gereken, tecrübe edinilmesi gereken o kadar çok konu var ki önümde, sanki hiç bitmeyecek, yetişemeyeceğim diye korkuyorum. Maalesef çevremde ne bir büyüğüm var bunları bana gösterecek ne de çoluk çocuk yetiştirmiş bir arkadaşım. Bu nedenle belkide bu tür kitaplara bağlanışım. Bir yönden iyi düşününce. Her yol gösteren de doğru yönlendirmeler yapamıyor. Fakat kitaplar hep aynı şeylerden bahsediyor. Hangi kitabı açsam aynı doğruları var. Tüm çocuklar aynı yollardan geçiyor, yahut benzer örnekler veriyor. O vakit okumaya devam... Zaman hızlı akıyor bebeler hızlı büyüyor şimdiden yakalamakta zorlanırsak ergenlikte ne yaparız?


"Ergen, kendisine bir yetişkin gibi davranıldığını ne kadar erken hissederse, kendisi de bir yetişkin gibi davranmayı o derece erken başarabilecektir." (Haluk Yavuzer)

Bu kitap özellikle çocuk gelişimi konusuna ilgi duysada kitap okumakta zorlanan insanlar için ideal. Kısa ve öz cümlelerle anlatılmak istenen verilmiş. Bunun yanında daha da anlaşılır olması için örnekler verilmiş. Hatta yetmemiş okuyucunun gözünde canlandırması için karikatürize edilmiş.  Anne-babaların günlük yaşamda çocukları ile ilgili karşılaştıkları sorunlar, çocuk psikolojisi üzerine tahliller ve tavsiyeler yapılmış. Ben kendi adıma çok ders çıkardım. Geç olmadan bunları tespit ettiğim için seviniyorum. Davranışını değiştirmek konusunda kararlı olan ve çocuğunu daha iyi tanımak isteyen anne-babalara kitabın yararlı olacağını düşünmekteyim.

"Çocuk anne-baba elinde emanettir. 
Kalbi kıymetli bir cevher gibi temizdir. Mum gibi her şekli alabilir. 
Bütün yazı ve şekillerden uzaktır. 
Temiz bir toprak gibi olup, hangi tohum atılırsa büyür. 
İyilik tohumu ekilirse, din ve dünya saadetine kavuşur." (Gazali)

Bu kitapta hoşuma giden bir diğer husus ise okul öncesi eğitimin üzerine durulması. Toplum olarak okul öncesi eğitimin önemini henüz kavrayamadığımızdan bu konu üzerine eğilmek gerektiğini düşünüyorum. Lakin çocuklar ülkemizde anne-baba çalışırken vakit geçirmesi ve bakımının yapılması için bu tür ortamlara sokuluyor. Halbuki temel olan vakit geçirilmesi değil, çocuğun eğitimi olması gerekiyor. Kitapta okul öncesi çağında bir çocuğun nasıl eğitilmesi gerektiği, hangi yeteneklerinin geliştirilmesi gerektiği sade ve güzel bir şekilde anlatılmış.

Son olarak başa dönüyorum çünkü okudukça eksiklerimi görüyorum, o halde daha çok eksik gidermek için daha çok okumak şart!

"Kendinizi durmadan başkalarıyla kıyaslamayın. 
Unutmayın ki; herkes için geçerli bir başarı yoktur, herkesin kendi başarısı vardır." ( Haluk Yavuzer)

Hoşa giden bir kaç satır;




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder